Voor verkopers

Hoe wordt de vraagprijs van mijn woning bepaald?
Verkoop je je woning via De Gratis Makelaar? Dan regelen wij ook de waardebepaling van je woning. Dit gebeurt altijd door een taxateur met lokale marktkennis bij jou thuis. Vervolgens brengen wij een vraagprijsadvies aan je uit. Lees hier meer, want dit is een belangrijk vertrekpunt.
 

De biedprocedure is afgerond met een te laag bod. Wat nu?

Wanneer je niet tevreden bent met de biedingen die gedaan zijn, mag je de biedingsperiode uiteraard verlengen totdat de woning verkocht is. Hier zijn geen extra kosten aan gebonden. Sterker nog. Wij ondersteunen je graag totdat de woning is verkocht!

 

De biedprocedure is afgelopen. Wat nu?

Je ontvangt na het bieden direct een biedverslag van ons per mail. Zo kun je een goed vergelijk maken tussen de geboden bedragen en de bijbehorende voorwaarden. De eerst volgende werkdag bellen we je op en nemen dit dan samen met je door. 


Wie regelt de onderhandelingen bij De Gratis Makelaar?
De onderhandelingen worden vervangen door het online biedingssysteem. Na het sluiten van de biedingstermijn nemen wij contact op met de verkoper om de biedingen te bespreken. Op basis van de keuze van de verkoper nemen wij contact op met de hoogste bieder(s) om tot een overeenkomst te komen. 


Wie regelt de bezichtigingen van de woning?
De begeleiding van de bezichtigingen doe je:

  1. Als verkoper zelf.
  2. Onze makelaar verzorgt dit. Je neemt dan een full-service pakket af. Dat kost €1.249,-.

Waarom moet ik een borg betalen?
Wij investeren flink in de verkoop van jouw woning. In ruil daarvoor vragen we je een borg van € 749,- te betalen. Met deze borg verzeker je jezelf van onze diensten gedurende het verkooptraject. Dit bedrag ontvang je terug zodra jouw woning overgaat naar de nieuwe eigenaar. Je mag het bedrag bovendien in 3 termijnen betalen (via automatische incasso).

Is het echt gratis voor de verkoper?
Wij bieden onze diensten kosteloos aan voor de verkoper bij verkoop. De exacte voorwaarden hebben we uitgeschreven en vind je hier

 

Informatie aanvragen

 

Hoe verdienen wij ons geld?

Uiteraard willen wij ook iedere maand onze hypotheek betalen. Zo verdienen wij ons geld.

 

Levert De Gratis Makelaar ook het verkoopbord?
Zeker. In onze verkoopbox vind je onder andere een verkoopbord, posters en stickers. Dit is een V-vormig raambord dat je zelf op je woning kunt plaatsen.


Hoe meld ik mij aan?
Je kunt je via de website direct aanmelden voor onze dienstverlening. Of bel ons eerst op 085 - 047 1476.


Kan iedereen zijn woning verkopen via De Gratis Makelaar?
De Gratis Makelaar is in 2017 gestart als makelaar in Rotterdam. In datzelfde jaar werd de dienstverlening uitgebreid naar AmsterdamDen Haag, Zoetermeer, Dordrecht en Utrecht. Inmiddels zijn we actief in alle plaatsen in Nederland.


Waarom is een inspectie van de woning nodig?
Voordat de overdracht bij de notaris plaatsvindt, bepalen koper en verkoper samen of de woning volgens afspraak is achtergelaten. Als koper controleer je of de woning wordt opgeleverd met de kwaliteit zoals deze is gekocht, de roerende zaken van de verkoper zijn weggehaald of volgens afspraak zijn achtergelaten. Ook wil je weten of de woning schoon is opgeleverd en de meterstanden van gas, water en elektriciteit noteren. Dit wordt jouw startpunt bij de nutsbedrijven.


Hoe verloopt de eigendomsoverdracht?
Deze vindt plaats bij de notaris. Koper en verkoper gaan samen naar de notaris voor het tekenen van de leveringsakte en het overdragen van de sleutels.

Informatie aanvragen


Bieden en kopen



Hoe werkt het online bieden op een woning?
De Gratis Makelaar werkt met een online biedingssysteem. Op deze manier heeft iedereen de mogelijkheid om een bod uit te brengen op een woning. Voordat een koper een bod uitbrengt, moet hij zich eerst registreren via de website. Na het sluiten van de biedingstermijn bespreken we de biedingen met de verkoper. Op basis van de keuze van de verkoper nemen wij contact op met de beste bieder(s) om tot een overeenkomst te komen. 


Wordt een huis altijd verkocht aan de hoogste bieder?
Nee. De verkoper heeft het recht om niet te gunnen. Natuurlijk wil de verkoper graag verkopen, maar niet tegen elke prijs. Vindt de verkoper het hoogste bod te laag, dan heeft die het recht om de woning niet te verkopen.


Heeft de koper bedenktijd?
Ook bij online bieden op een woning geldt de wettelijke bedenktijd van drie dagen. Deze gaat in nadat een getekende koopovereenkomst is gemaakt en is aangeboden aan de koper. 


Waarom werkt De Gratis Makelaar met een biedingssysteem?
De Gratis Makelaar wil de woningmarkt transparanter maken. We willen iedere geïnteresseerde koper een gelijke kans geven.  


Wat gebeurt er als kort voor het sluiten van de biedingstermijn een bod wordt uitgebracht?
Als in de laatste vijftien minuten van de biedingstermijn een bod wordt uitgebracht, verlengen we de biedingstermijn tot vijftien minuten. Je krijgt een bericht als je wordt overboden. Houd het biedingssysteem wel goed in de gaten in de laatste minuten.


Hoe vaak mag ik bieden?
Je kunt binnen de aangegeven termijn onbeperkt bieden. Je kunt jezelf niet overbieden.


Hoe kan ik een bod uitbrengen?
Voor het uitbrengen van een bod moet je je eerst registreren. Zo weten we wie een bod op een woning heeft uitgebracht. Bij het bod staat alleen een voornaam en een woonplaats. 


Met welk bedrag dient het bod verhoogd te worden?
Dit hangt af van de hoogte van de biedingen. Tot € 100.000,- gaat dit met stappen van €500,-. Vanaf 100.000,- met stappen van €1.000,-. En boven de grens van €500.000,- met stappen van €2.500,-.


Hoe werkt de biedrobot?
Weet je wat je maximaal voor een woning wilt betalen? Dan kun je de biedrobot het werk laten doen. Stel je maximumbod in en laat de biedrobot automatisch een bod uitbrengen als je wordt overboden.


Is mijn bod bindend?
Nee, jouw bod is niet bindend. Na het sluiten van de biedingstermijn nemen we contact op met de hoogste bieder om contractafspraken te maken. De overeenkomst is pas bindend als de koopovereenkomst is getekend en de wettelijke bedenktijd is verstreken.


Is het bod bindend voor een zakelijke bieder?
Ja, het bod is bindend. Voor een zakelijke bieder gelden andere regels (wetgeving) dan voor particulieren.


Wat zijn ontbindende voorwaarden?
Bij het kopen van een huis kan een koper ontbindende voorwaarden laten opnemen in de koopovereenkomst. Dit is bedoeld om de koop te kunnen ontbinden als niet aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Ontbindende voorwaarden gaan meestal in op het verkrijgen van financiering (A) of een bouwkundige keuring (B):

A. Het voorbehoud van het verkrijgen van financiering betekent dat de koper de koop kan ontbinden als hij geen hypotheek/financiering krijgt. Na het sluiten van de koopovereenkomst heeft de koper circa zes tot acht weken de tijd om de financiering rond te krijgen. Indien de koper geen finaal akkoord heeft op zijn financiering binnen de gestelde termijn, kan om uitstel worden gevraagd.

B. Het voorbehoud van een bouwkundige keuring betekent dat de bieder een bouwkundige keuring wil laten uitvoeren na het sluiten van de koop. Het is mogelijk dat bij deze keuring zaken naar voren komen die de koop van de woning belemmeren. Als het herstel van gebreken en noodzakelijk achterstallig onderhoud een bepaald afgesproken bedrag overschrijdt, kan besloten worden de overeenkomst te ontbinden. Meestal ligt dit bedrag rond de € 5.000,- aan constructieve gebreken (bijvoorbeeld rotte kozijnen of een slecht dak). In dat geval heeft de koper het recht om de koop kosteloos te ontbinden. Pas wanneer de ontbindende voorwaarden zijn verlopen, is de woning officieel verkocht.


Wat zijn de kosten koper bij de aankoop van een huis?
Kosten koper betekent dat de koper niet alleen de koopsom betaalt, maar ook de wettelijke bijkomende kosten voor zijn rekening neemt. Denk aan overdrachtsbelasting, notariskosten en registratie van de kadastrale rechten.

Overdrachtsbelasting
Als je een bestaande woning of vakantiewoning koopt, betaal je 2% overdrachtsbelasting. Voor bedrijfspanden geldt een hoger belastingpercentage van 6% van de koopsom.

Notariskosten
Bij de aankoop van een bestaande woning stelt een notaris twee aktes op: de leveringsakte en de hypotheekakte. De leveringsakte is het bewijs van bezit van het onroerend goed. De hypotheekakte is de afspraak tussen de woningbezitter en de geldverstrekker. In de hypotheekakte staat dat de woning als onderpand dient in ruil voor de hypothecaire lening.

Kadastrale rechten
Het kadaster brengt via de notaris kosten in rekening voor het registreren of wijzigen van eigenaar en hypotheekrecht in het kadastraal register.

Houd ook rekening met de volgende kosten:

Taxatiekosten
Om een hypotheek te kunnen krijgen, wil de hypotheekverstrekker weten wat de staat en waarde van het onroerend goed is. Daarom is een taxatierapport in de meeste gevallen verplicht.


Afsluitprovisie
Bij de aankoop van een woning schakelen de meeste mensen een financieel adviseur in. Voor het advies en de bemiddeling betaal je eenmalig een bedrag. Dit bedrag kun je meefinancieren in je hypotheek en is meestal fiscaal aftrekbaar. Je kunt het bedrag dus deels terugkrijgen van de belastingdienst.


Is de veilingfee onderdeel van de kosten koper?
De veilingfee is geen onderdeel van de kosten koper. De fee is onderdeel van de koopsom en kan worden meegefinancierd in de hypotheek.


Is een energielabel verplicht?
Ja, een energielabel is verplicht bij de presentatie en de levering van de woning aan de nieuwe eigenaar. Heb je het energielabel bij levering niet in bezit, dan loop je het risico om een boete te krijgen tot € 400,-.


Hoe kom ik aan een energielabel?
Het voorlopige energielabel of het huidig geregistreerde energielabel van een woning kun je vinden via www.zoekuwenergielabel.nl. Heb je nog geen definitief label? Je kunt dit regelen via www.energielabelvoorwoningen.nl.

Wat is een nota van afrekening?
De nota van afrekening ontvang je van de notaris. Hierop kun je als verkoper of koper zien wat je ontvangt of moet betalen. Op deze afrekening tref je onder meer de volgende zaken aan: 

✓ Koopsom van de woning

✓ Overdrachtskosten

✓ Kadasterkosten 

✓ Makelaarskosten


Wat is een leveringsakte?
De leveringsakte zorgt dat de woning eigendom wordt van iemand anders. De notaris maakt  de akte op en deze wordt door alle partijen (verkoper, koper en notaris) ondertekend. De overdracht is rond als de notaris heeft geregeld dat een afschrift van de leveringsakte is opgenomen in de registers van het Kadaster.


Wat is de lijst van zaken?
Op de lijst van zaken staan roerende zaken die onderdeel uitmaken van de koopovereenkomst. 


Waarvoor dient de vragenlijst?
Het doel van de vragenlijst is om de verkoper te helpen om aan de mededelingsplicht te voldoen. Dit is de verplichting van de verkoper om de koper relevante informatie te verstrekken over de woning.

De vragenlijst geeft de koper informatie over de staat van de woning. Zo komen zaken aan bod als vloeren, kozijnen, installaties en riolering. Ook lees je welke rechten en verplichtingen er zijn, zoals erfdienstbaarheden, vruchtgebruik en erfpacht. Daarnaast kun je zien wat de hoogte is van de maandelijkse energierekening. Eventuele lopende contracten en garanties worden hier ook vermeld.

 

Informatie aanvragen

Digitaal ondertekenen van de koopovereenkomst

Vanaf juni 2018 kun je bij De Gratis Makelaar je koopcontract digitaal ondertekenen. Geen gedoe met een papierwinkel die uitgeprint, ingescand en heen en weer gestuurd moet worden. Bovendien is deze manier van ondertekenen heel veilig en ook nog eens goed voor het milieu.

Op deze pagina vind je alle informatie over het digitaal ondertekenen.